CHOROBY OPLUCNEJ ZAPALENIE OPLUCNEJ

CHOROBY OPŁUCNEJ ZAPALENIE OPŁUCNEJ (PLEURITIS) Określenie i przyczyny. Najczęstszą chorobą opłucnej jest zapalenie. Przez to miano rozumie się sprawę zapalną opłucnej przebiegającą z gromadzeniem się w jamie opłucnej płynu wysiękowego albo bez niego. Odpowiednio do tego odróżnia się zapalenie opłucnej wysiękowe i suche. Zapalenie opłucnej jest chorobą wtórną, dołączającą się do sprawy chorobowej toczącej się przeważnie w węzłach chłonnych przytchawiczych lub oskrzelowych albo w płucu, klinicznie często utajonej. Prócz tego, jako sprawa wtórna powstaje zapalenie opłucnej nieraz przerzutowo (pleuritis embolica) w toku chorób zakaźnych albo na tle zatrucia ustroju (pleuritis toxica) lub dołącza się do choroby narządu sąsiedniego. Dawniej utrzymywano, że zapalenie opłucnej może być także sprawą pierwotną (pleuritis primitiva s. idioparhica). Zaliczano do tej postaci zapalenie opłucnej na tle przeziębienia. Okazało się jednak (L andouzy, r. 1881), że ta postać, zwana pleuritis a rigore, jest w przeważającej większości przypadków pochodzenia gruźliczego. Najczęstszą przyczyną zapalenia opłucnej jest zakażenie gruźlicze. Zapalenie opłucnej jest często pierwszym objawem klinicznym tego zakażenia skrycie przebiegającego. Zakażenie gruźlicze wywołuje w jednych przypadkach zapalenie samej tylko opłucnej, w innych sprawa zapalna toczy się równocześnie także w innych, błonach surowiczych (polyserositis). Zapalenie opłucnej na tle gruźliczym może powstać w różny sposób i w rozmaitych okresach gruźlicy płuc, zaczynając już od okresu pierwotnego ogniska gruźliczego, sadowiącego się przeważnie tuż pod opłucną. Gruźlicze zapalenie opłucnej może być bakteryjne i toksyczne. Zapalenie opłucnej gruźlicze bakteryjne cechuje się obecnością w wysięku opłucnym prątków gruźlicy, a ze stanowiska anatomiczno-patologicznego zmianami swoistymi w opłucnej. Wywołują je prą tki gruźlicy, gdy dostaną się do opłucnej drogą krwi (zapalenie opłucnej krwi opochodne, pleuritis haematogenes) z gruźlic z zmienionych węzłów przytchawiczych i oskrzelowych, z jawnego lub utajonego ogniska gruźliczego w płucach lub z jakiegokolwiek innego ogniska gruźliczego w ustroju. W przypadkach bardzo obfitego wysiania prątków może dojść do powstania prosówkowego zapalenia opłucnej (pleuritis miliaris). W innych przypadkach prątki dostają się do opłucnej drogami chłonnymi (pleuritis lymphgenes) przy czym ognisko gruźlicze może leżeć głęboko w płucach lub, jak to bywa częściej, blisko opłucnej. [więcej w: olejek imbirowy, rehabilitacja tarchomin, zakwaszenie organizmu mit ]