Ciężka anemia u malawskich dzieci ad 8

Model równania strukturalnego częściowo wyjaśnia to odkrycie, wskazując, że niedobór żelaza był odwrotnie skorelowany z bakteriemią. Odkrycie to potwierdza hipotezę, że niedobór żelaza chroni przed infekcją, tworząc niekorzystne środowisko dla rozwoju bakterii.31,32 Jest to również zgodne z obserwacjami zwiększonej zachorowalności i śmiertelności podczas badań nad suplementacją żelaza w obszarach, gdzie infekcje bakteryjne są powszechne.32, 33 Chociaż suplementacja żelaza może odgrywać rolę w zapobieganiu anemii, 33 suplementacja po ciężkiej niedokrwistości wywołanej malarią nie przynosiła korzyści hematologicznych i powodowała zwiększoną chorobowość u tanzańskich dzieci.34 U wiejskich dzieci z ciężką niedokrwistością stwierdzono zwiększoną częstość występowania i intensywność zakażeń tęgoryjcem, przy czym dominującym gatunkiem jest A. duodenale. Trzy czwarte zarażonych tęgoryjcem dzieci miało mniej niż 2 lata. Ta grupa wiekowa pozostałaby nieleczona zgodnie z aktualnymi wytycznymi7. Chociaż tęgorogłów jest zwykle częstsze wśród starszych dzieci, młodsze dzieci mogą być bardziej narażone na poważne powikłania hematologiczne, szczególnie w przypadku ciężkich zakażeń przy użyciu A. duodenale.35
Bakteremia, najczęściej z powodu niefenoidalnej salmonelli, była silnie związana z ciężką niedokrwistością. To skojarzenie opisano wcześniej16, 36, 37, ale nie znajduje odzwierciedlenia w aktualnych wytycznych dotyczących postępowania w przypadku ciężkiej niedokrwistości u dzieci.7 W modelu równania strukturalnego bakteriemię zidentyfikowano również jako zmienną pośredniczącą wpływu wirusa HIV na ciężką niedokrwistość. Chociaż bakteriemia niekoniecznie musi być przyczyną ciężkiej niedokrwistości, jej wysokie rozpowszechnienie może usprawiedliwiać leczenie antybiotykami w standardowym leczeniu ciężkiej niedokrwistości w miejscach, w których HIV jest powszechny, a ośrodki do posiewu krwi nie są dostępne.
Chociaż WHO zaleca suplementację folianem, w naszych grupach badawczych nie stwierdzono niedoboru kwasu foliowego. Być może nie doceniliśmy jego rozpowszechnienia, ponieważ niedobór folanu może być maskowany przez niedobór witaminy B12, 38 i mierzyliśmy stężenie kwasu foliowego w osoczu, a nie stężenie erytrocytów. Jednak nasze wnioski zgadzają się z poprzednimi doniesieniami39, a obserwacje, że suplementacja kwasu foliowego u niedokrwistych dzieci z malarią nie doprowadziła do podwyższenia stężenia hemoglobiny40. W przeciwieństwie do kwasu foliowego, witamina B12 nie jest zalecana w leczeniu ciężkiej niedokrwistości. W naszej populacji niedobór witaminy B12 stwierdzono u 30,4% pacjentów i był związany z ciężką niedokrwistością. Jest to zgodne z odkryciami wśród dorosłych w tym regionie41, 42 i można je wytłumaczyć brakiem produktów pochodzenia zwierzęcego w diecie malawijskich dzieci.
G6PD-202 / -376 stwierdzono u 13,8% pacjentów i był on związany z ciężką niedokrwistością, podczas gdy niedokrwistość sierpowatokrwinkowa była rzadkością w naszym badaniu. Role tych mutacji mogą być różne w Zachodniej i Środkowej Afryce. Opisano możliwe związki interleukiny-10 i czynnika martwicy nowotworów . z ciężką niedokrwistością malarii, 2243, ale w naszym badaniu brak równowagi w krążącym stężeniu w osoczu interleukiny-10 i czynnika martwicy nowotworu . był niezbyt częsty.
Stwierdziliśmy, że kilka niezależnych, ale zachodzących na siebie chorób wiąże się z ciężką niedokrwistością u dzieci z Malawian: bakteriemia, malaria, tęgoryjec, zakażenie wirusem HIV, G6PD-202 / -376, niedobór witaminy A i niedobór witaminy B12. Nasze odkrycia wskazują, że nawet w obecności pasożytów malarii należy rozważyć dodatkowe lub alternatywne diagnozy. Aktualne zalecenia dotyczące leczenia, które promują suplementy żelaza i kwasu foliowego oraz ignorują bakteriemię, niedobór witaminy B12, a u małych dzieci zakażenia tęgoryjcem wydają się mieć ograniczone zastosowanie w naszych warunkach. Nasze odkrycia, jeśli zostaną potwierdzone w różnych miejscach, przyczynią się do oceny nowych strategii terapeutycznych i profilaktycznych dla Afryki.
[przypisy: potencjalny dawca szpiku, stomatologia estetyczna poznań, przegladarka skierowan do sanatorium ]