Ognisko gruzlicze szerzace sie z glebi pluc w kierunku oplucnej

Ognisko gruźlicze szerzące się z głębi płuc w kierunku opłucnej, dotarłszy do niej, może ją zakażać bezpośrednio. Zwłaszcza ciężkie zapalenie opłucnej powstaje wtedy, gdy jama gruźlicza przebije się do opłucnej wywołując najczęściej ropniak opłucny z odmą. Takie przebicie zdarza się czasami w toku leczenia gruźlicy płuc odmą opłucną. Inne czynniki wiodące do powikłania tej metody leczniczej zapaleniem opłucnej patrz tom III. Zapalenie opłucnej gruźlicze toksyczne jest jałowe. Cechą tego zapalenia jest to, że w opłucnej nie ma swoistych zmian gruźliczych. Wywołują je jady prątków gruźlicy oraz nieprawidłowe wytwory przemiany materii po wstające w ognisku gruźliczym. Zapalenie toksyczne jest odczynem zapalnym (inflammatio perifocalis) dookoła ogniska, którym są najczęściej węzły tchawiczo oskrzelowe pierwotnego zespołu gruźliczego (complexus tuberculosus prirnitiuus), albo ognisko pierwotne (ocus tuberculosus primitivus), usado wione w płucu blisko opłucnej. Rzadziej toksyczne zapalenie gruźlicze płuca powstaje dookoła ogniska znajdującego się w głębi płuca. Może to być także zapalenie odczynowe dookoła wysiewu limfo krwiopochodnego. Od siedziby ogniska gruźliczego w płucu i rozległości zapalenia dookoła niego zależy we wszystkich tych przypadkach, czy w sprawę zapalną zostanie wciągnięta także opłucna, co wywoła toksyczne jej zapalenie. Zapalenie opłucnej gruźlicze toksyczne zdarza się najczęściej u dzieci w związku z tym, że pierwsze zakażenie gruźlicze dotyczy przeważnie wieku dziecięcego. Spostrzega się je także w wieku młodzieńczym, jeżeli wtedy dopiero powstało pierwsze zakażenie prątkami gruźlicy. Jako przykład można przytoczyć zapalenie opłucnej u żołnierzy z ujemnym odczynem Pirqueta powstające, jako pierwszy widoczny objaw zakażenia prątkami gruźlicy po pewnym okresie współżycia z żołnierzami dotkniętymi otwartą gruźlicą płuc. Tak ie samo zapalenie opłucnej spostrzega się u nie gruźliczych członków rodziny obcujących z członkiem rodziny dotkniętym gruźlicą otwartą, a także u przedtem niezakażonych studentów medycyny i osób pielęgnujących chorych na gruźlicę. Zapalenie opłucnej świadczy we wszystkich tych przypadkach o tym, że ustrój został już zakażony gruźlicą. Ponieważ pierwotna zmiana gruźlicza w płucach dotyczy zwykle także węzłów tchawiczo-oskrzelowych a gruczoły te są w bardzo ścisłym związku z prawą opłucną, przeto zapalenie oboczne (inflammatio collateralis s. perifocalis) dookoła nich łatwiej szerzy się na prawą opłucną. Tym się tłumaczy przewaga zapaleń opłucnej po prawe) Wśród gruźliczych zapaleń opłucnej odróżnia się ze stanowiska praktycznego: 1) postać pierwotną (pleuritis tuberculosa primitiva), 2) postać wtórną (pleuritis tuberculosa secundaria) i 3) postać opisaną przez Leona Bernarda pod nazwą równoczesna gruźlica opłucn o – płucna (tuberculosed ernblee pleuro-pulrnonaire). [patrz też: endodonta kraków, cena badania moczu, olejek imbirowy ]