Rak pluc moze kryc sie pod obrazem klinicznym wysiekowego zapalenia oplucnej

Od ziarnicy złośliwej płuc odróżnia raka płuc prócz większej rzadkości eozynofilii brak innych objawów ziarnicy oraz zazwyczaj szybkie ustępowanie nacieków ziarniczych pod wpływem leczenia promieniami Roentgena. Rak płuc może kryć się pod obrazem klinicznym wysiękowego zapalenia opłucnej. W tych przypadkach górna granica stłumienia odgłosu opukowego, zależna od wysięku opłucnego, nie ma typowego przebiegu linii Ellis-Damoiseu, natomiast jest nieregularna, wysięk jest bardzo często krwotoczny, a jego wypuszczenie nie przynosi choremu wybitniejszej ulgi szybko też wysięk gromadzi się ponownie. Po wypuszczeniu wysięku badaniem radiologicznym można nieraz stwierdzić cień nowotworu, ukrytego przedtem za ogólnym cieniem cieczy wysiękowej. Objawy uciskowe i rozległe stłumienie zachodzące na mostek mogą bardzo utrudniać rozpoznanie raka płuc, gdyż te objawy są znamienne również dla tętniaka tętnicy głównej. Szmery u podstawy serca przemawiaj raczej za tętniakiem, chociaż można je słyszeć niekiedy także w przypadkach raka uciskającego na tętnicę główną, Tętnienie cienia na ekranie radiologicznym przemawia również raczej za tętniakiem. Jednak i tętniak, nawet znaczny może wcale nie tętnić wskutek dużej warstwy nagromadzonych w nim zakrzepów przyściennych. Niekiedy objawy kojarzą się tak, że za życia, pomimo bardzo dokładnej analizy, nie podobna określić, czy chory ma raka płuc, czy tętniaka tętnicy głównej. Trudno też odróżnić raka płuc od mięśniaka i mięśniaka klimatycznego płuc, gdyż wywołują one takie same objawy jak rak płuc. Mięsak płuc przebiega o wiele szybciej, ma mniejszą skłonność do rozpadu tkanki nowotworowej i pod wpływem naświetlań promieniami Roentgena znika o wiele szybciej niż rak. Wrażliwość mięsaków limfatycznych płuc na promienie Roentgena jest także o wiele większa niż raków. Mięsaki limfatyczne płuc zdarzają się przeważnie w wieku młodym. Różnicowanie między pierwotnym rakiem płuc a przerzutami nowotworowymi w płucu opiera się na wykryciu pierwotnego ogniska rakowego w innych narządach (w nadnerczu, gruczole sutkowym, krokowym itp.) oraz na obecności zwykle liczniejszych cieniów na ekranie lub na zdjęciu radiologicznym, często w obu płucach. Nowotwory łagodne płuc rosną bardzo powoli, nie naruszając zwykle ogólnego stanu chorego, zdarzają się rzadko. Większe znaczenie mają torbiele skórzaste. W odróżnieniu od pierwotnego raka płuc cechuje je najczęściej młody wiek chorego, a czasami wykrztuszanie włosów oraz stwierdzenie w ich obrębie zębów przy badaniu radiologicznym. Rokowanie w raku płuc jest niepomyślne. Śmierć może nastąpić nagle nawet przy dobrym stanie odżywienia i nieznacznych objawach chorobowych. Leczenie. Doszczętną metodą leczenia raka płuc jest leczenie chirurgiczne. Pierwszą operację usunięcia całego płata płucnego z powodu raka płuc wyk onał Graham w r. 1933, przy czym po operacji chory – czując się dobrze – żył 14 lat. [przypisy: acetazolamid, lewomepromazyna, implanty zębów Kraków ]