Scyntygrafia dipirydamolowo-talowa i bramkowana angiografia radionuklidów w celu oceny ryzyka sercowego przed brzuszną operacją aorty

Choroba niedokrwienna serca jest zwykle związana z chorobą naczyń obwodowych i jest główną przyczyną zachorowalności i śmiertelności po zabiegach naczyniowych 1-4. W przedoperacyjnej ocenie ryzyka sercowego zaproponowano kilka testów, w tym testy wysiłkowe wysiłkowe, monitorowanie 5 holterów, pomiar 6-8 frakcji wyrzutowej lewej komory, 9,10 i scyntygrafia dipirydamolowo-talowa 11-15. Scyntygrafia pozwala na ocenę perfuzji mięśnia sercowego u pacjentów, którzy nie są w stanie wykonać testu wysiłkowego. Dokładność przedoperacyjnej scyntygrafii dipirydamolowo-talowej w przewidywaniu ryzyka pooperacyjnego zawału mięśnia sercowego została podkreślona w kilku badaniach11-15. Jednak większość wcześniejszych badań nie objęła kolejnych pacjentów, a lekarze dbający o pacjentów nie byli nieświadomi danych scyntygraficznych. Ostatnie badanie pokonało te ograniczenia i nie potwierdziło wartości scyntygrafii dipirydamolowo-talowej w przewidywaniu wyniku sercowego16. Po przeprowadzeniu tego badania opracowano tomografię komputerową emisji pojedynczych fotonów (SPECT), z oczekiwaniem, że poprawi ona dokładność predykcyjną scyntygrafii dipirydamolowo-talowej. Biorąc pod uwagę kontrowersje związane ze scyntygrafią dipiridamolem-talem, nasze prospektywne badanie zostało zaprojektowane w celu określenia czynników ryzyka sercowego przed planową chirurgią aorty brzusznej. Byliśmy szczególnie zainteresowani oceną przydatności dipirydamolo-talowego SPECT (do oceny perfuzji mięśnia sercowego) i angiografii radionuklidów (do pomiaru frakcji wyrzutowej lewej komory) w prognozowaniu pooperacyjnych powikłań sercowych.
Pacjenci
W ciągu trzech lat do badania włączono 513 pacjentów z oddziału Chirurgii Naczyniowej Hopital Pitie-Salpetriere do planowej operacji rekonstrukcyjnej aorty brzusznej. Uzyskano świadomą zgodę, a protokół zatwierdził miejscowy komitet etyczny.
Każdy pacjent był widziany przez anestezjologa, który przeprowadził badanie kliniczne. Dotychczasowy zawał serca rozpoznawano na podstawie wywiadu z pacjentem lub z elektrokardiograficznych objawów zawału mięśnia sercowego. Anginę zdefiniowano jako ból w klatce piersiowej z co najmniej trzema z następujących cech: lokalizacja podsta- wowa, wytrącanie przez stres, czas trwania krótszy niż 15 minut, i rozdzielczość po odpoczynku lub nitrogliceryna. Szczególną uwagę zwróciliśmy na identyfikację niedokrwiennych zaburzeń ST-T na przedoperacyjnym zapisie elektrokardiograficznym, podczas gdy pacjent był w spoczynku. Wyraźnie wykluczono niespecyficzne nieprawidłowości ST-T. O określonej chorobie wieńcowej świadczyła historia zawału mięśnia sercowego lub dławicy piersiowej lub niedokrwienne nieprawidłowości ST-T na elektrokardiogramie.
Ze względu na problemy z harmonogramem i awarie techniczne, nie przeprowadzono ani dypirydamolo-talowego SPECT ani angiografii radionuklidowej u 45 pacjentów, którzy zostali w związku z tym wykluczeni z badania. Wskazania do koronarografii były oparte na wynikach klinicznych: nowa lub niestabilna medycznie dławica piersiowa, dławica piersiowa, niedawny zawał mięśnia sercowego lub uporczywa dławica piersiowa z wcześniejszym zawałem mięśnia sercowego
[przypisy: rehabilitacja tarchomin, przegladarka skierowan do sanatorium, endodonta kraków ]