W naszym materiale nie stwierdzalo sie zadnych objawów osluchowych opukowych w 21 przypadkach pierwotnego raka pluc

W naszym materiale nie stwierdzało się żadnych objawów osłuchowych opukowych w 21 przypadkach pierwotnego raka płuc, zatem prawie w 15%. Stokes utrzymywał, że chorzy na raka płuc wykrztuszają plwocinę przypominającą galaretkę malinową lub galaretkę z porzeczek czarnych. Dalsze spostrzeżenia dowiodły rzadkości takiej plwociny w raku płuc. Czasami spostrzega się domieszkę świeżej krwi do plwociny. Rzadko plwocina ma zabarwienie rdzawe, podobne do barwy plwociny w krupowym zapaleniu płuc. Duże znaczenie przypisuje się obecności w plwocinie komórek rakowych oraz dużych kropelek tłuszczowych powstających prawdopodobnie ze stłuszczenia komórek nowotworowych. Twory te spostrzega się jednak bardzo rzadko. U naszych chorych krew w plwocinie bądź dorywczo, bądź stale stwierdzało się w 50,3% (u 70 chorych). U 9 z tych chorych (13%) krwotok był znaczniejszy a u 4 duży krwotok był pierwszym objawem klinicznym choroby (w 6 % naszych przypadków z krwią w plwocinie). Plwocinę w postaci galaretki malinowej lub galaretki z czarnych porzeczek stwierdzaliśmy rzadko, przeważnie przejściowo u 12 chorych, zatem w 17 % przypadków. Natomiast komórek nowotworowych w plwocinie ani dużych kropli tłuszczu nie stwierdziliśmy w żadnym przypadku. W obrazie krwi w raku płuc pojawia się z czasem wtórna niedokrwistość oraz zwiększenie liczby białych krwinek wielojądrzastych obojętno-chłonnych, a czasami także mierna hiperleukocytoza, zależna od spraw zapalnych, towarzyszących zwykle rakowi. Dość często wczesnym objawem bywa znaczne przyspieszenie opadania krwinek kontrastujące z pozostałym obrazem klinicznym. Liczbę czerwonych krwinek w krwi od 3 do 4 milionów w 1 mm spostrzegaliśmy w 38,6% swych przypadków, od 4 do 5 milionów w 37,5%, poniżej 3 milionów w 11,4% i powyżej 5 milionów w 12,5%. Ilość hemoglobiny wahała się od 47 do 114%, wynosząc w 37% przypadków 70-80%. Liczba białych krwinek wynosiła o d 3.400 do 26.000. W 66% przekraczała ona 8.000 w 1 mm a w 8% była mniejsza niż 5.000. Eozynofilię spostrzegaliśmy w 8% (11 przypadków), przy czym najwyższa liczba krwinek kwasochłonnych wynosiła 12 %. Szybkość opadania krwinek po pierwszej godzinie powyżej 80 mm spostrzegaliśmy w 30% przypadków, między 50-80 mm w 52% i powyżej 50 mm w 18%. Przebieg pierwotnego raka płuc bywa bardzo niejednolity zależnie od siedziby i sposobu jego szerzenia się. Pod tym względem Gronowski odróżnia 3 postacie raka płuc, mianowicie raka anaplastycznego, wałeczkowato komórkowego i płasko komórkowego. Rak anaplastyczny rozwija się prawie z reguły przy wnękowo, wywodząc się z głównego pnia oskrzelowego. Wzrasta on szybko wypustkami przeważnie wzdłuż oskrzeli naciekającymi w otaczający miąższ płucny. Ma on wielką skłonność do szerzenia się drogami chłonnymi i dlatego daje już wcześnie przerzuty, zwłaszcza do węzłów chłonnych śródpiersiowych. [przypisy: kabiny toaletowe, leczenie kanałowe pod mikroskopem, stomatologia estetyczna ]