W przebiegu gruczolaka oskrzeli mozna odróznic trzy okresy

Objawy. W przebiegu gruczolaka oskrzeli można odróżnić trzy okresy. Pierwszy z nich jest to okres powolnego wewnątrz oskrzelowego rozrostu gruczolaka. Okres ten może trwać latami, i nawet dziesiątkami lat. Znamienną jego cechę stanowią krwioplucia, występujące w różnych okresach czasu. W miarę postępu zwężenia oskrzela stwierdza się zaostrzenie szmeru pęcherzykowego w najbardziej obwodowych częściach płuc. Przeważnie jednak ani podstawowymi metodami badania fizycznego, ani radiologicznie nie wykrywa się w tym okresie zmian w narządzie oddechowym, a ogólny stan jest zadowalający. W drugim okresie choroby występują wyraźne objawy zwężenia oskrzela. Początkowo przez długi czas mają one charakter przemijający gdyż zależą od dołączającego się zapalnego obrzmienia błony śluzowej oskrzeli lub od nagromadzenia się w miejscu gruczolaka wydzieliny. Na tym tle powstają nawroty niedodmy płuc, które mogą sprawiać wrażenie nawałów zapalenia płuc tym bardziej, że im nieraz towarzyszą nawracające krwioplucia. Odpowiednio do części płuca, uległego niedodmie, stwierdza się dość często zapalenie opłucnej suche lub wysiękowe, zazwyczaj krótko trwające. Stopniowo sprawa chorobowa przechodzi w trzeci okres. Cechują go powikłania ropne (ropnie, zgorzel płuca, ropniak opłucnej) wskutek osiedlania się bakterii w częściach oskrzela leżących bardziej obwodowo niż siedziba gruczolaka w oskrzelu. Powikłania te wiodą ostatecznie do śmierci. Rozpoznanie gruczolaka oskrzeli wymaga badania bronchoskopowego lub bronchegraficznego. Stwie rdza się tymi badaniami guz usadowiony przeważnie w głównym oskrzelu w pobliżu odejścia oskrzela płatowego. Guz jest okrągławy, niebieskoczerwony lub blady, przeważnie gładki, miękki, często krwawiący przy najmniejszym już dotyku. Prócz guza stwierdza się zazwyczaj obfitą ropną wydzielinę. Badaniem bronchegraficznym wykrywa się zwężenie oskrzela oraz zmiany następowe (rozszerzenie oskrzela w jego części obwodowej, niedodmę płuca, ropnie i in.). W rozpoznaniu upewnia badanie próbnego wycinka. Pobieranie jego jest często połączone z dużym krwotokiem oskrzelowym. [więcej w: leczenie kanałowe pod mikroskopem, forum kulturystyczne, program stomatologiczny ]