Wypuszczenie wysieku oplucnego nie zmniejsza zwykle dusznosci

Wypuszczenie wysięku opłucnego nie zmniejsza zwykle duszności. Początkowo duszność pojawia się podczas wysiłków fizycznych, później ustala się, wzmagając się od czasu do czasu. Większej duszności towarzyszy szmer syczący (stridor). Gdy chory leży na chorym boku, duszność jest często mniejsza, zależnie od oddychania zdrowym płucem. Bardzo często jednym z pierwszych objawów raka płuc bywa kaszel początkowo zazwyczaj suchy. Znamienną jego cechą stanowi uporczywość oraz nieskuteczność leków uśmierzających kaszel. Stosunkowo rzadko ma on już wcześnie charakter kurczowy, zależnie prawdopodobnie od ucisku gałązek nerwu błędnego. Mniej więcej w połowie przypadków raka płuc występują podczas kaszlu od czasu do czasu krwioplucia. Są one przeważnie nieznaczne, ale niepokoją chorych, nasuwając im przypuszczenie suchot płuc. Nieraz chorzy zgłaszają się do lekarza ze skargą na bóle w klatce piersiowej. Siła bólów bywa rozmaita. Odczuwają je chorzy zwykle po stronie płuca zajętego. Stąd mogą one rozpromieniać się ku szyi, barkom między łopatki, ku ramionom itd., przypominając nerwobóle odznaczające się szczególną uporczywością. Takie bóle świadczą o wciągnięciu w sprawę chorobową opłucnej albo o ucisku pni nerwowych przez guz i jego przerzuty. Niekiedy chory zgłasza się do lekarza z powodu bólów w miejscach ciała oddalonych od płuc, np. w kręgosłupie, w prawym podżebrzu, w okolicy kulszowej. Zależą one od przerzutów raka do kręgosłupa, do wątroby, do kości biodrowej w pobliżu nerwu kulszowego itd. Bóle te mogą być pierwszym objawem raka płuc. W innych przypadkach, jako pierwszy objaw raka płuc niepokojący chorego pojawia się chrypka, zależna od porażenia dolnego nerwu krtaniowego albo bóle i utrudnienie połykania wskutek ucisku na przełyk. Czasami już wcześnie niepokoją chorych bardzo obfite poty. Zdarzają się jednak przypadki raka płuc bez żadnych dolegliwości aż do końca życia. W innych przypadkach pierwsze objawy kliniczne raka płuc pojawiają się nagle w postaci gorączki, kaszlu i silnych bólów w klatce piersiowej. [więcej w: amlodypina, dentysta bielsko, cyklopiroksolamina ]